Nieuws

klik op de foto voor een vergroting

Weg van melk

Het is een typisch Nederlands product: melk. Designer Sietske Klooster zag de prijs van melk de laatste jaren flink dalen. Hoog tijd om de witte drank opnieuw op waarde te schatten.

Op de markt van het FFF staat een houten carrousel, genaamd de Melksalon. Daarin zitten de deelnemers aan het project MelkWegen. Ze proeven melk van verschillende boeren. Die zitten aan de buitenkant van de draaimolen met flessen verse, rauwe melk. Als de molen draait komen ze bij de volgende veehouder met zijn eigen melk en zijn eigen verhaal.

'Melk is een sociaal verbindingsmiddel tussen stad en platteland,' vertelt bedenker Sietske Klooster, die in het middel van de carrousel op een verhoging staat. 'Elke melk heeft een eigen smaak. Je proeft het landschap er in terug.' De boeren uit onder meer Broek in Waterland, Weesp en Ilpendam beamen dat.

'Wij hebben vijftig melkkoeien op onze biologische boerderij De Groene Griffioen in Weesp,' vertelt melkveehouder Boy Griffioen. 'We maken onze melk zo natuurlijk mogelijk. We geven de koeien zo weinig mogelijk medicijnen en krachtvoer. Ze eten vooral gras.' De melk die Griffioen bij zich heeft smaakt zoetig en grassig en de nasmaak blijft lang hangen. 'Dat komt doordat we een oude weide hebben waar ook kruiden groeien. Die proef je terug.' Doordat de melk een laag vetgehalte heeft, komen de andere smaken extra sterk naar voren.

'Wij ontvangen schoolklassen om ze over de geschiedenis en de productie van melk te leren,' vertelt Ellen Brouwer van Boerderij Achtervennen in Ilpendam. Daar hebben ze 55 koeien en maken ze biologische melk. 'Hoeveel melk geeft een koe en wat heb je verder allemaal nodig om melk te maken? Zo zien ze het grote verband.' 

Nadat de deelnemers, die ‘pioniers worden genoemd’ hebben gehoord over en geproefd van de melk, gaan ze Amsterdam in. Daar zoeken ze plekken op die iets te maken hadden met melk. Zo was poppodium De melkweg tot 1969 een melkfabriek. 'Melk vormt onze cultuur,' zegt Sietske Klooster. 'Door op zoek te gaan naar de verhalen achter melk, hervinden we de waarde en de rol van melk.'

MelkWegen is onderdeel van het evenement Agri Meets Design op het FFF. Dat is een platform waar boeren en bedenkers bij elkaar komen om samen te werken aan innovatieve ideeën.

Tekst: Dewi Gigengack
Foto’s: Ruben de Ruijter



Ga terug naar nieuws overzicht


Deel dit nieuws!




blog comments powered by Disqus