Nieuws

Smakelijke Scènes // Marjan Ippel

Smakelijke Scènes // Marjan Ippel

Terug van weggeweest: Smakelijke Scènes! Vanaf nu lees je weer elke week over de mooiste of grappigste eetscènes in films. Bekenden in food- of filmland schotelen jou hun lievelingsfilm voor. Deze week: Marjan Ippel, foodtrendwatcher en schrijver.

'Mijn favoriete eetscène komt uit de film The Kids Are All Right. Ik denk dat ik de film wel vijf keer heb gezien. Het is een prachtige zedenschets van het complexe leven van urbanites in Los Angeles anno nu, waarin eten sowieso een belangrijk uitingsmiddel is voor hun wereldbeeld en lifestyle.

De film gaat over een lesbisch stel dat elk een kind kreeg met het zaad van één en dezelfde anonieme donor. Als beide kinderen tieners zijn, gaan zij op zoek naar hun biologische vader. Deze blijkt eigenaar-kok te zijn van een überhippe restaurant-bar met eigen biologische moestuin. Hij heeft zelf nooit kinderen gekregen en vindt deze twee een welkome aanwinst voor zijn hippe, maar nogal lege leventje. De intellectuele moeder van de kinderen, gespeeld door Annette Bening, moet niets hebben van deze male chauvinist piggy ‘indringer’. Tot hij in mijn favoriete scène voor iedereen bij hem thuis gaat koken.

Niet alleen de liefde van de man gaat door de maag, ook het hart van de grootste tegenstandster van de spermadonor wordt gewonnen via eten: een bloederige steak van een verantwoord, lokaal, in de buitenlucht grootgebracht en vervolgens liefdevol doodgeknuffeld biologisch rund, mét herkomstpapieren. Daarbij serveert de kok-donor lekker consequent een of andere hoogsnobby Franse Grand Cru, die vooral bij heavy drinker Annette Bening goed naar binnen glijdt. Met als gevolg dat de donorvader en de steeds toeschietelijker wordende moeder samen uitbarsten in gênant vals gezang van wat hun beider favoriete song blijkt, ‘All I Want’ van Joni Mitchell. Een tenenkrommende eet-en-zangscène waaraan geen einde lijkt te komen en die een draaipunt in de film blijkt te zijn. Want op het moment dat er dankzij dit etentje een soort harmonie lijkt te zijn bereikt, gaat het natuurlijk allemaal helemaal fout.

Eten is vrij belangrijk in deze film, omdat de spermadonor een geheel volgens de huidige hipstermores en food rules verantwoord restaurant-met-biologische-moestuin runt. Het toont hoezeer eten is verbonden met lifestyle, imago en wereldbeeld. Maar dat moment aan tafel: dat onconventionele gezin, zoals Mark Ruffalo het ergens in de film noemt, dat in al zijn onmogelijkheid even één onbreekbaar geheel is. Dat is wat muziek doet. En dat is wat eten doet. En dat is vooral wat de twee samen doen. Eten en muziek verbinden zelfs zich kapot schamende puberkids met hun egocentrische lesbische moeders en hun niet meer anonieme biologische vader.'

Benieuwd geworden naar The Kids Are All Right? Bekijk de trailer hieronder!


Ga terug naar nieuws overzicht


Deel dit nieuws!




blog comments powered by Disqus